MOMENTAIRE 2018.

EBESZ | Kapitány Ágnes és Kapitány Gábor | TGM | Világgazdasági Fórum | Századvég | House of Commons | Pacem in Terris | EU | ENSZ | OECD | KEÉSZ | Körösényi András | Szemlék, kivonatok

AZ IMF ÉVES JELENTÉSE, MAGYARORSZÁG 2018

Oldal létrehozva: 2018-07-16

Hozzáférés: 2018-07-16

Utolsó formázás: 2018-07-19

Forrás: http://www.imf.org/en/news/articles/2018/06/26/ms062718-hungary-staff-concluding-statement-of-the-2018-article-iv-mission

 

Magyarország: A szakértők záró nyilatkozata [az IMF Alapokmányának - a szerk.] IV. cikke szerinti misszióról 2018

(Gyorsfordítás - a szerk.)

2018. június 27.

A záró nyilatkozat leírja az IMF munkatársainak többnyire egy részes tagállambeli hivatalos, személyes látogatásának (vagy "kiküldetésének") a végén tett előzetes megállapításait. A missziók az IMF Alapokmányának IV . Cikke szerinti rendes (általában évenkénti) konzultációk keretében kerülnek végrehajtásra az IMF forrásainak (az IMF-től származó kölcsön) igénybevételére vonatkozó kérelem keretében, vagy a szakértői által felügyelt programok megbeszéléseinek a részeként vagy a gazdasági fejlesztés más szervezete vizsgálatának során.

A hatóságok hozzájárultak jelen nyilatkozat a közzétételéhez. Az ebben a nyilatkozatban kifejtett nézetek az IMF szakértőinek a véleményei, és nem feltétlenül képviselik az IMF igazgatótanácsának nézeteit. A misszió előzetes megállapításai alapján a szakértők olyan jelentést készítenek, ami - az igazgatás jóváhagyása mellett - bemutatásra kerül az IMF Igazgatótanácsának megbeszélés és döntéshozatal céljából.

Magyarország évek óta erős növekedést ért el, és lényegesen csökkentette a külföldi adósságát. Az államadósság aránya azonban csak korlátozott mértékben esett vissza. A gazdasági fellendülést kihasználva, most itt az ideje, hogy többet tegyenek ennek a sebezhetőségnek a csökkentésére, és új mozgásteret nyerjenek ahhoz, hogy az új sokk bekövetkezésekor újra reagálhassanak. A szakpolitikai mix újbóli kiegyensúlyozása és a strukturális reformok előmozdítása szintén elősegítené a külső fizetési mérleg többletének csökkentését, amelyet az erőteljes hazai kereslet vezérel.

A magyar gazdaság 2018-ban várhatóan újabb határozott növekedést fog elérni. A szakértői előrejelzés szerint a GDP növekedése 4 százalékos lehet, a tavalyi évhez hasonlóan. Az erőteljes gazdasági növekedést továbbra is a robosztus magánfogyasztás és az EU pénzalapú befektetései hajtják. Az ezekben rejlő lehetőségek [output gap = kimeneti rés - a szerk.] azonban bezáródtak. Középtávon pozitívra fordul, és a növekedés várhatóan fokozatosan lassul 2019-től kezdődően, mivel az uniós források felhasználása megszűnik, kivéve, ha jelentős termelési reformokat hajtanak végre a termelékenység és a potenciális növekedés érdekében. A kockázatok negatív hatása a globális finanszírozási feltételek szigorítása-, a tőkepiacok közelmúltbeli fejleményei- és a növekvő kereskedelmi feszültségek miatt növekedtek. Ráadásul, strukturális reformok hiányában, az erős hazai kereslet gyors növekedést eredményez a behozatalban és a folyó fizetési mérleg többletének szűkülését. Az eszközárak és a bérek emelkedtek. Továbbá a fogyasztóiár-infláció májusban 2,8 százalékra emelkedett, nagyrészt az energiaárak miatt, közel a Magyar Nemzeti Bank 3 százalékos inflációs céljához.

A 2018. évi általános költségvetési hiány a GDP körülbelül 2,4 százalékára prognosztizálható, ami közel fél százalékponttal több, mint az előző évi hiány. Az erős ciklikus helyzet és a kamatkiadások miatt azonban a strukturális elsődleges egyenleg romlása még nagyobb lenne. Ennek fényében a 2019-es költségvetés fontos lépés a helyes irányba, miután megközelítésében a prociklikus hatás semlegesítésére törekszik, a GDP 1,8 százalékát kitevő általános hiányt célozva meg. Ezt az árukra és szolgáltatásokra fordított kiadások, a szociális transzferek és a kamatfizetések csökkentésével lehet elérni. Ezek a megtakarítások inkább ellensúlyozzák a társadalombiztosítási járulékok tervezett csökkentését, ami az adó mértékének csökkentését célozza. Mivel azonban a küldöttség szerint a GDP-növekedése 2019-ben kisebb, mint a költségvetésé, a szakértők a teljes költségvetési hiányt a GDP kb. 2% -ára jelzi.

Tekintettel a megnövekedett kockázatokra, kívánatos lenne a prociklikus fiskális irányultság és az államadósság csökkentésének felgyorsítása. A politikai mix ilyen mértékű kiegyensúlyozása enyhítené a monetáris politika terhét is. A szakértők tehát olyan növekedésbarát fiskális intézkedéseket javasolnak, amelyek a 2018. második félévében és középtávon kezdődő kisebb deficitek elérése érdekében valósulnak meg. A fennmaradó ágazati adók fokozatos megszüntetése, az adóalap kiszélesítése és az adóigazgatás további erősítése csökkenti a torzulást, miközben növelik a befolyó bevételeket. Továbbá az ingatlanadók alacsonyak a többi országhoz képest, ezek korszerűsítése révén a helyi önkormányzatok növelnék bevételeiket az egészségügyre, az oktatásra és az infrastruktúrára fordított kiadások finanszírozására, miközben megvédik a kiszolgáltatottakat. A kiadási oldalon, a közigazgatás reformja hozzájárulna a bértömeg csökkentéséhez, ugyanakkor elősegítené a versenyképes közalkalmazotti bértábla kialakítását, valamint javítaná a közszolgáltatások nyújtását és minőségét. Az áruk és szolgáltatások költségeinek további csökkentésére is van lehetőség. Ezenkívül az általánosított támogatások megszüntetése és a szegények célzott intézkedésekkel történő megóvása növelné a hatékonyságot és megtakaríthat erőforrásokat.

Ha az infláció fenntarthatóan közeledik a tolerancia sáv felsõ feléhez (3 ± 1 százalék), a monetáris politika ösztönzőit fokozatosan csökkenteni kell. 2017-ben és 2018 elején az MNB lazította monetáris pozícióját, elsősorban nem hagyományos eszközök segítségével. Az összesített infláció alacsony volt, és a bérek emelkedését eddig csökkentette a társadalombiztosítási járulékok csökkentése. Az ezekben rejlő lehetőségek [output gap = kimeneti rés - a szerk.] azonban bezárultak, és a munkaerőhiány fokozódott. Ebben a háttérben a monetáris státusz normalizálása a későbbi adatoktó függ. Az idő előtti szűküléshez kapcsolódó kockázatok mostanra csökkentek, azáltal, hogy a gazdasági növekedés jól beágyazott. A növekvő inflációs nyomás és a csökkenő folyó fizetési mérleg többlete a belföldi kereslet felgyorsulására utal, kezdve a nem szokványos intézkedésekkel. Ezért üdvözöljük az MNB közelmúltbeli közleményét, amely hangsúlyozza az inflációs cél elérése iránti elkötelezettségét, és nyitva tartja az opciókat annak érdekében, hogy bármilyen lépést megtegyen annak elérése érdekében. Üdvözöljük azt a kötelezettségvállalást is, hogy a piacalapú hitelezési programot kifuttatják 2018 végéig.

A bankszektor átlagosan nyereséges, likvid és jól kapitalizált. A magánszektorhoz, köztük a kis- és középvállalkozások számára nyújtott banki hitelezés egyre nő. A nemteljesítő hitelek tovább csökkentek az előtörlesztésekés a jobb adósságszolgálat miatt. A szakértők üdvözlik az MNB által az uniós követelményeknek megfelelő felügyeleti gyakorlatok és iránymutatások folyamatos fejlesztését. Az MNB becslései nem utalnak az ingatlanárak jelentős túlértékelésére. Ráadásul a háztartások adóssága a GDP százalékában viszonylag alacsony az EU társaihoz képest, és szinte teljesen helyi pénznemben denominált. Mindazonáltal az MNB elővigyázatosan szigorította a felügyeleti szabályokat a kockázatok csökkentése és a fix kamatozású jelzáloghitelezés ösztönzése érdekében. A lakhatási igényeket ösztönzőket, különösen az új lakások csökkentett ÁFA-ját fokozatosan meg kell szüntetni.

A termelékenység javítása a strukturális reformok révén kulcsfontosságú a konvergencia és a magasabb életszínvonal eléréséhez. E tekintetben üdvözöljük a Versenyképességi Tanács létrehozását és az üzleti környezet javítását célzó egyes ajánlások végrehajtását. Az előrelépés elősegítése érdekében fontos az építési engedélyek és a villamosenergia-összeköttetések megszerzése, az adók fizetése és a korrupció érzékelése területén felmerülő kihívások kezelése. Fontos továbbá, hogy valamennyi befektető, köztük a kkv-k és a közvetlen külföldi befektetők számára a játékteret a bürokrácia csökkentésével és a szabályozási környezet egyszerűsítésével magasabb szintre emeljék. Ezenkívül - amint az MNB versenyképességi jelentése is kiemeli - javítani kell az oktatást és a szakképzést a szakképzési eltérések kezelésére, és továbbra is csökkenteni kell a közmunka program résztvevőinek számát, az abban foglalkoztatottaknak az elsődleges munkaerőpiacra irányításával. A gyermekgondozási létesítmények rendelkezésre állásának növelése javítaná a munkaerőpiac részvételét, különösen a nők körében.

**********************

A Khaled Sakr által vezetett küldöttség június 14-26 között látogatott Budapestre. 

A szakértők találkoztak

Hornung [Ágnessel - a szerk.] Pénzügyminisztérium államtitkárával [Pénzügyekért Felelős Államtitkárság - a szerk.] és

Banai úrral, a Nemzeti Bank főtitkárával [Magyar Nemzeti Bank Pénzügyi rendszer elemzése igazgatóság - a szerk.], 

Nagy Mártonnal [a Monetéris Tanács elnökhelyettese - a szerk.],

más magas rangú tisztviselőkkel, a magánszektor és szellemi műhelyek képviselőivel. 

A személyzet hálás a hatóságok részéről való kiváló együttműködésért, a vendégszeretetért és az őszinte és konstruktív megbeszélésekért.

IMF Kommunikációs Osztály
MÉDIA KAPCSOLATOK

PRESS OFFICER: ANDREAS ADRIANO

TELEFON:  +1 202 623-7100 E-MAIL: MEDIA@IMF.ORG

 

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 7
Tegnapi: 1
Heti: 15
Havi: 30
Össz.: 4 145

Látogatottság növelés
Oldal: Ezt találta az IMF küldöttsége 2018-ban
MOMENTAIRE 2018. - © 2008 - 2024 - tloszao.hupont.hu

A Hupont.hu weboldal szerkesztő segítségével készült. Itt Önnek is lehetséges a weboldal készítés.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »