ÖSSZEFOGLALÓ
Kapitány Ágnes és Kapitány Gábor - A 2014-es választási kampány vizuális üzeneteinek szimbolikus és értékvonatkozásai - című tanulmánya nyomán
Hozzáférés: 2018-02-10
Utolsó formázás: 2018-08-03
1. A kampányok domináns értékpreferenciái az összes párt valamennyi értéknyilvánításának figyelembevételével állapíthatók meg, s
RENDSZERINT OLYAN PÁRTOK NYERIK A VÁLASZTÁSOKAT, AMELYEK A LEGINKÁBB ÉS A LEGSOKOLDALÚBBAN ÉRZÉKENYEK AZ ADOTT KAMPÁNY DOMINÁNS ÉRTÉKEIRE.
Azaz implicit módon: sosem véletlen, hogy melyik témáról gondolják azt a pártok, hogy az az embereket különösen foglalkoztatja, ezek a jelzések sokszor többet árulnak el a valóságos állapotokról, mint a pártok tudatos-szándékos közlései.
2. A kampánytémák sikeressége a tematizáló politikai
aktorok hitelességén/hiteltelenségén kívül
jelentős részben múlik azon, hogy
A TÉMÁK MENNYIRE METAFORIZÁLHATÓAK,
3. A kormánypártok kétharmados többsége (2014-ben) – nagymértékben annak volt köszönhető, hogy
A KAPITALIZMUS ÁLTALA küzdelem a két „oldal” között ezen a síkon kifejezetten akörül folyt tehát, hogy kinek sikerül eredményesebben a szimbolizáció, a problémák egy-egy szimbolikus alapkonfliktusba sűrítése.
A leszakadó tömegek sehogyan sem tudnak polgárosodni,
de egy paternalista jóléti államtól olyan mentőöveket várnak, amelyek – például a nyugati szociáldemokrácia jóléti társadalmaiban –
kulturális értelemben
a változások veszteseit is beemelik
egy polgári társadalom mindenkire (vagy csaknem mindenkire) kiterjedő keretei közé.
4. A választási eredmények tükrében a „baloldali”
demokrácia/diktatúra szimbolizációnál
erősebbnek, a többség tapasztalataihoz jobban igazolódónak bizonyult a „jobboldali”
„nemzeti érdek”/„multi-érdekek” szimbolizáció.
5. A pártok közti ellentétek és ütközések természetesek egy olyan szerkezetben, amely a különböző erők versenyén alapszik.
Bár a DEMONSTRÁLT ERŐ (a társadalmi felháborodás „utcára vitele”, az időnként viszonylag nagyszámban összegyűlő tömegek) akciói nem válnak a közvélemény többségét megnyerő „közüggyé”, de a
KÖVETKEZETESEN ALKALMAZOTT SZIMBOLIZÁCIÓVAL erős hatás váltható ki.
6. A két nagy politikai erő az egymással szembeni negatív kampány stratégiáját folytatta – nem egyenlő esélyekkel és nem azonos eszközökkel.
A kormányon lévő pártoknak általában kedvező, félelemkeltő eseményeket mértéktelenül felerősítették, mert ilyenkor a társadalom jelentős része felsorakozik a kormányzat mögött (rally around the flag effect).
Persze, ez sem abszolút törvény, nagy mértékben függ attól, hogy a közvélemény
AZ ESEMÉNYBEN (ILLETVE A FENYEGETÉSBEN) ÉRZI-E
a kormányzatnak is a felelősségét.
Mindegyik fél erőteljesen alkalmazta a negatív kampány eszközeit:
a másik oldaltól való félelemre épített (egyszemélyi totális diktatúra vs. sokszorosan megbukott kommunizmus és képviselőinek visszatérése)
a saját hívek elszántságát próbálta az ellenfél démonizálásával növelni,
az elsődleges cél pedig az elkötelezett hívek összetartásának erősítése és az ellenfél gyengítése volt,
lemondva és távol tarva a bizonytalanokat.
A kölcsönös, gyűlöletté fokozódó ellenségesség a kampány hangnemét igen durvává tette.
Mindkét fél állandóan egymás (relatíve sikeresnek bizonyult) akcióit próbálta lemásolni. A szociális indulatokat is mind a két oldal megpróbálta mozgósítani,
az adok-kapok keretében a karaktergyilkosság számos esetével lehetett találkozni.
A mindenkori ellenzéket tápláló proteszt energiákat (a Góliáttal szemben mindig Dávid oldalán álló rokonszenvet)
a Fidesznek (ritkán tapasztalható módon) kormányon is sikerült maga mögött tartania, azzal a következetesen alkalmazott szimbólumhasználati (és persze politikai) stratégiával, hogy
tevékenysége középpontjába állította az EU-bürokráciával, a bankokkal és egyes multikkal szembeni ellenállás „szabadságharcát”.
7. A kétpólusú megosztottsággal szembeni általános társadalmi közérzület
megerősítheti új, politikai erők esélyeit, de
ha azok is bekeverednek az adok-kapokba, akkor
egy idő múlva maga a parlamenti politizálás veszítheti el a legitimációját,
illetve
ahhoz, hogy egy pártot „harmadik erőként” fogadjanak el,
valóban erő, tömegtámogatás is kell.
Ugyanakkor a politikai mezőt jobb-, és baloldalra osztó testmetaforának van egy másik oldala is.
A testben a bal és jobb együtt alkotják az egészet, egymásra vannak utalva.
Amikor jól működik a parlamentáris demokrácia, akkor az oldalak pontosan tudják, hogy
a másik oldalra, annak értékeire is szükség van, és így
– a kölcsönös tisztelet jegyében – is viszonyulnak egymáshoz.
KÖSZÖNETNYILVÁNÍTÁS
Ezúton szeretnék köszönetet mondani Kapitány Ágnesnek és Kapitány Gábornak - jelen két és fél évtizedes kutatómunkájukért, eredményeik közzétételéért.
Először a "Rejtjelek"-című televíziós ismeretterjesztő műsorsorozatban láttam őket, és amit ott akkor elmondtak - számomra a reveláció erejével hatottak.
Köszönöm a Magyar Elektonikus Könyvtár szerkesztőségének, hogy a fenti tanumányt, 17759 társával együtt, Küldetésük szerint elérhetővé tették.
- A szerk.
Forrás:
KAPITÁNY ÁGNES – KAPITÁNY GÁBOR:
ÉRTÉKVÁLASZTÁS 2014
A 2014-es választási kampány vizuális üzeneteinek szimbolikus és értékvonatkozásai
Sorozatszerkesztők: Szabó Gabriella és Zágoni Bella
Studies in Political Science – Politikatudományi Tanulmányok
2014. No. 3.
A 2014-es választási kampány vizuális üzeneteinek szimbolikus és értékvonatkozásai
Sorozatszerkesztők:
Szabó Gabriella és Zágoni Bella
Lektor:
Kurtán Sándor
ISSN 2062-3119
ISBN 978-963-7372-97-1
Felelős kiadó:
A Magyar Tudományos Akadémia Társadalomtudományi Kutatóközpont
Politikatudományi Intézetének főigazgatója
MTATKPTI
Budapest
2014
Studies in Political Science
Politikatudományi Tanulmányok
Az eredeti tanulmány elérhető (.pdf) fomátumban: itt