EZT KELLENE MEGÉRTENÜNK - EZÉRT NEM GONDOLJÁK A FIDESZESEK KORRUPCIÓNAK
Utolsó formázás: 2018-07-05.
Eredeti megjelenés:
2015. JÚNIUS 19.
A POLITIKAI VEZETŐK MORÁLIS MEGÍTÉLÉSE A VÁLASZTÓI TUDATOSSÁG FÉNYÉBEN - kivonat
Sarah Birch & Nicholas Allen: Judging politicians: The role of political attentiveness in shaping how people evaluate the ethical behaviour of their leaders
European Journal of Political Research 54: 43–60, 2015
Hozzáférés: 2018-03-03
A választópolgárok értékítéletét befolyásoló tényezők megértése, az, hogy milyen cselekedeteket támogatnak vagy ítélnek el választók, elengedhetetlenek a politikai sikerhez.
A morális ítéletalkotás mozgatórugói összetettek.
A politikai pszichológia segítségével vizsgálhatók azok a kategóriák, amelyek mentén a választók megítélik a politikusok viselkedését vagy tetteit.
Minél inkább járatos egy választó a politikai kérdésekben (azaz mélységében képes átlátni egy problémát), értékalkotása is annál árnyaltabb lesz.
A politikai pszichológia módszerével választ kaphatunk, hogy az emberek miként alakítják ki a politikusokról etikai értékítéleteiket. Milyen szerepe van abban a politikai tudatosságnak, jártasságnak, hogy egy politikai cselekményt miként értékelnek helyesnek vagy helytelennek
- az összeférhetetlenség,
- a közjó és
- a jogszerűség szempontjából.
A politika és a politikusok megítélése
A politikusok számára jelentős kihívás és feladat a folyamatos bizalom fenntartása a választópolgárokban (ld. következő megválasztásuk). A kutatás alapja a politikatudományi szakirodalomban és elméletekben kidolgozott normatív keretek az etikai sztenderdek kiértékeléséhez, amelyek, sok esetben, intézményi magatartási kódexekben és más hasonló szervezeti dokumentumokban is visszatükröződnek, annak érdekében, hogy szabályozzák a politikusok viselkedését.
A szubjektív tényező szerepe hangsúlyos. Az eltérő csoportok másként ítélnek meg egyes cselekményeket, mennyire kritikusak vagy éppen toleránsak az etikailag kétes viselkedésekkel kapcsolatban. Azonban még máig sem egyértelmű, hogy a közvélekedés miként alakítja ki értékítéletét a megválasztott vezetőkről, és azok milyen viszonyban állnak a politikatudomány által meghatározott normákkal.
Az etikátlan magatartásokkal összefüggésben nem csupán két kérdést vizsgálnak:
- az emberek elfogadhatónak vagy elfogadhatatlannak tartják-e az adott viselkedést, illetve
- mekkora az adott intézményben, rendszerben, régióban vagy országban előforduló jogellenes magatartások mennyisége.
A miérttel és a hogyannal nagyon kevesen foglalkoznak, azaz, hogy
- miért tekintik etikátlannak, illetve
- hogyan alakul ki, alakítható ez az álláspont.
A kizárólag politikai értékítéletként értelmezett etikusságon túl, annak, hogy mi a jó vagy a rossz, morális alapjai (is) vannak. Ennek a további következménye, hogy a kifogásolható magatartás (köz)bizalomvesztéssel jár.
Összeférhetetlenség, közjó és jogszerűség
A tanulmány az értékítéletek alapjául szolgáló, leggyakrabban előforduló három tényezőt, normát vizsgálja:
- összeférhetetlenség,
- közjó és
- jogszerűség. Az elemzés közvélemény-kutatásokon és felméréseken alapult.
Az összeférhetetlenség (conflict of interest), azaz, hogy a politikus személyes pénzügyi vagy magán érdekei és a köztisztviselőként ellátott közérdek között ne álljon fel érdekütközés.
Ezzel kapcsolatban például az angol parlament magatartási kódexe (Code of Conduct for MPs) (az angol parlament házszabálya pedig itt) egyértelműen rögzíti, hogy
a képviselő a köz érdekében tevékenykedik, és amennyiben magánérdeke és a közérdek között ellentét mutatkozik, akkor is a közérdeket kell előnyben részesítenie.
A „közjó minden felett” egy utilitarista (hasznosság) felfogást tükröz, amelynek mértéke a társadalmi igazságosság különböző foka. Ugyanakkor (választói) elvárás is a politikusokkal szemben, hogy tevékenységükkel a közjó maximalizálására törekedjenek.
Ennek normatív megfelelője az angol parlament magatartási kódexében az a szabály, hogy
a parlamenti képviselő általános kötelessége, hogy a nemzet, mint egész érdekében járjon el, és különös kötelessége, hogy választói érdekeinek is megfeleljen.
Ez a szemléletmód ugyanakkor ellentétes lehet ez előzővel, mert a polgárok etikusnak tarthatnak (kisebb) összeférhetetlenségeket és jogsértéseket, ha azt tapasztalják, hogy a közjó érdekében történt, különösen, ha az a társadalom peremére szorultaknak kedvez. Ez fordítva is igaz lehet, mert az etikai rosszallás kialakulhat pusztán azért is, mert a közjó, közjólét szempontjából negatív a magatartás eredménye.
A jogszerűség (legalitás) legegyszerűbb felfogásban az ún. szabály-utilitarizmust jelent. Ez a minimalista megközelítés azt jelenti, hogy annak eldöntése, hogy mi helyes vagy helytelen, pusztán azon alapul, hogy
megfelel-e a jogszabályi vagy intézményi előírásoknak, vagy legalábbis nem jogellenes,
nem ütközik azokba. Az angol parlament magatartási kódexe tartalmazza, hogy a parlamenti képviselők kötelessége a jogszabályok betartása.
A neuropszichológia szerepe
A kutatást neuro-pszichológiai megközelítés egészítette ki.
Az alapszituáció szerint Susan Barnes parlamenti képviselő egy választókörzetébe tartozó vállalkozónak segít.
Az összeférhetetlenség, közjó, legalitás alapján megvizsgálták, hogy helyes vagy helytelen-e a cselekedet.
Például az összeférhetetlenséggel kapcsolatban hozzárendelték, hogy a vállalkozó A) verzió szerint támogatta a kampányt B) szerint nem.
A közjóval kapcsolatban C) verzió szerint a segítség hatására 1200 munkahely szűnik meg, D) esetben csupán néhány.
A legalitás esetében E) verzió szerint a képviselő továbbította a kérést a minisztériumba, F) esetben bizalmas dokumentumokat mutatott meg.
Az eseket mátrixszerűen rendezték, például úgy, hogy
A-D-E) a képviselő támogatta a vállalkozót, mert a vállalkozó támogatta a kampányt, de alig szűnik meg munkahely, és a képviselő csak továbbította a minisztérium felé a kérelmet.
Majd az egyes permutációknál vizsgálták, hogy az emberek etikai értékítélete szerint a segítségnyújtás helyes vagy helytelen volt-e egy 0-10-ig terjedő skálán.
A neuro-pszichológiai megfigyelések szerint az emberi gondolkodás könnyen alkalmazkodik azokhoz a mentális kérdésekhez, amelyekkel gyakran találkozik. Ennek következtében a döntési mechanizmus felgyorsul. Általánosságban a politikai gondolkodásra is alkalmazható ez a tétel.
Kijelenthető, hogy azok, akiket jobban érdekel a politika és a közügyek, valószínűleg könnyebben reagálnak még az árnyaltabb etikai normákra utaló jelzésekre is. Hamarabb feltűnik számukra az összeférhetetlenség, gyorsabban képesek eldönteni, hogy az adott cselekmény szolgálja-e a közjót, vagy megfelel a jogszabályoknak.
Ugyanakkor az is megfigyelhető, hogy az emberek értékítélete
- legtöbbször a kezdeti intuitív reakciójukkal determinált, és ezek a megérzések
- tükrözik uralkodó csoportok normáit, valamint
- korábbi meggyőződéseken alapulnak.
Ezért, illetve
a társadalomtudományok megfelelő ismeretének hiánya miatt a legtöbbek számára egy gazdasági döntés jóléti megítélése nehéz, illetve a jogszerűség eldöntése is
heurisztikus sok esetben.
Eredmények
A kutatás arra jutott, hogy az emberek kritikusak a politikusokkal szemben, de nem vakon kritizálnak:
- Értékítéleteiket az információs kontextusra alapozzák és
- a három vizsgált politikai tényezőt is értelmezik,
- a kezdeti hipotetikus elvárásokhoz igazodtak válaszaik,
Mindezek megfelelnek a politikatudományi etika-elméletnek.
Leginkább az összeférhetetlenség (közérdek/magánérdek) és az érdekazonosulás/érdekellentét (közjó) motiválta döntéseiket.
A politikában kevésbé járatosak pedig sokszor – az összeférhetetlenséget (közérdek) követően – a legalitást helyezték előtérbe, és amennyiben az adott magatartás nem volt jogszerű, vagy nem tekintették jogszerűnek, akkor etikátlannak minősítették.
Miután
a közbizalom jelentős mértékben az etikusságon alapul, ezért a politikusok számára is fontos, hogy a közérdeket – minden esetben – személyes érdekeik felé helyezzék,
azaz a közmegbízatásuk végzése során törekedjenek, hogy legkisebb mértékben merüljön fel összeférhetetlenség.
A média szerepe ugyancsak hangsúlyos.
A kutatás során kiderült, hogy a válaszadók – a tudósítások alapján – homályosan értelmezik a politikusok integritását.
A híradások szerkezete és felépítése, nagy mennyisége, egyoldalúsága vagy tendenciózussága nem biztosít elegendő, megfelelő információt a „tiszta” (árnyalt) értékítélet kialakításához.